توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

نگاهی به مزیت‌های اقتصادی راه‌آهن خواف - هرات | آغاز مبادلات ریلی از اسفند

  • کد خبر: ۲۱۳۲۰۴
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
نگاهی به مزیت‌های اقتصادی راه‌آهن خواف - هرات | آغاز مبادلات ریلی از اسفند
رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان از مزیت‌های اقتصادی خط آهن خواف – هرات می‌گوید.

سرور هادیان | شهرآرانیوز مسئولان اداره راه آهن هرات می‌گویند که قرار است از اسفندماه صادرات و واردات از طریق راه آهن هرات- خواف آغاز شود. براساس تفاهم نامه افغانستان و ایران، در سال نخست قرار است تا ۵۰۰ هزار تُن کالا‌های وارداتی و صادراتی از طریق این راه آهن میان دو کشور انتقال یابد. از طرفی رئیس راه آهن هرات اعلام کرده است که در اسفندماه از طریق این راه آهن واردات و صادرات انجام می‌شود و در آخر اسفند یا اول بهار این خط آماده حمل و نقل مسافر نیز خواهد بود.

گفته می‌شود که تمام امکانات در ایستگاه روزنک راه آهن هرات- خواف فراهم شده و رئیس گمرک هرات نیز تأکید کرده است که ما تأسیسات کافی را فعال کرده ایم. فعالان اقتصادی معتقدند که از لحاظ منطقه ای، راه آهن خواف - هرات به عنوان نقطه وصل «دالان ریلی شرق- غرب» عمل می‌کند و کشور‌های ترکیه، ایران، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین شرکای اصلی این دالان مهم ریلی خواهند بود.

خوش بینی درباره رونق صادرات ریلی

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در گفتگو با شهرآرا درباره تأثیر راه آهن هرات- خواف گفت: هنگامی که مسیر ریلی جدیدی قرار است باز شود، یک دوره آزمایشی دارد و بعد از آن بحث تأمین و تحویل کالا و آمادگی و باور بخش خصوصی برای استفاده از این مسیر مطرح می‌شود.

محمود سیادت با بیان اینکه آینده انتقال کالا از مسیر ریلی را بسیار خوب می‌بینم، بیان کرد: خوشبختانه مسئولان استانی و کشوری به این موضوع توجه لازم را داشته اند و سرمایه گذاری مناسبی برای احداث و فعال سازی مسیر خواف به روزنک انجام شده است. پیگیری‌های زیادی هم نماینده رئیس جمهور در این موضوع داشته است.

وی یادآور شد: ممکن است چند روز بهره برداری از این خط تأخیر داشته باشد، ولی آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که مسیر آماده است. طبیعتا تا این مسیر دائمی و فعالیتش مستمر شود زمان خواهد برد تا هم تجار به این مسیر اعتماد کنند و هم مسائل آزمایشی اش طی شود.

سیادت ادامه داد: افغانستان از نظر موقعیت جغرافیایی قلب آسیاست، برای اینکه از یک طرف به چین و پاکستان و از طرف دیگر به کشور‌های آسیای میانه، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان متصل است. اگر امنیت در این کشور برقرار باشد و کار‌های زیرساختی انجام شود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال ایران به آسیای میانه و چین است که بسیار برای ما هم مهم است.

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان اضافه کرد: طی دو سال اخیر برای آماده سازی جاده بدخشان به چین اقدامات خوبی شده که اکنون مراحل نهایی را طی می‌کند. همچنین بحث اتصال ریلی ازبکستان از مسیر افغانستان به پاکستان نهایی شده و کار‌های عملی اش در حال آغاز است.

سیادت تأکید کرد: باوجود آنکه ۱۵میلیون نفر از جمعیت افغانستان در فقر کامل به سر می‌برند و با کمک سازمان‌های جهانی و سازمان ملل امرار معاش می‌کنند، ولی در بعد فعالیت‌های زیرساختی و بنیادی، افغانستان بسیارموفق عمل کرده است و اگر بتواند با جامعه جهانی به اجماعی برسد، فرصت‌های خوبی برای این کشور ایجاد می‌شود.

خوشبختانه طی کنفرانسی که در چند روز گذشته در دوحه به همت سازمان ملل و با حضور همسایگان و ذی نفعان افغانستان از جمله ایران تشکیل شد، تصمیم‌های خوبی گرفته شد که امیدواریم نتیجه آن بتواند تأثیر خوبی بر رونق تجارت ایران و افغانستان داشته باشد.

ایجاد فرصت‌های تجاری

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه بهره برداری از راه آهن خواف- هرات فرصت‌های تجاری خوبی برای دو کشور ایجاد می‌کند، بیان کرد: با این خط راه آهن افغانستان می‌تواند به راه آهن سراسری ایران وصل و حتی به اروپا و نقاط دوردست از این مسیر دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند به بندرعباس و مرز‌های دریایی ما متصل شود که همیشه آرزوی افغان‌ها بوده است.

سیادت با بیان اینکه با انتقال ارزان‌تر کالاهایمان به افغانستان می‌توانیم قدرت رقابتمان را افزایش دهیم و سهممان را در بازار افغانستان بیشتر کنیم، بیان کرد: همچنین راه آهن خواف- هرات می‌تواند زمینه‌های همکاری ایران و افغانستان در حوزه‌های معادن و کشاورزی را هم فراهم کند. وی بیان کرد: افغانستان – ازبکستان – چین، از طریق خط آهن با هم وصل هستند و به سرانجام رسیدن خط آهن خواف – هرات می‌تواند مشوق خوبی برای پیوند این دو خط باشد.

تسهیل صادرات

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه به طورقطع راه آهن یکی از بهترین وسایل حمل و نقل است، بیان کرد: هزینه حمل ونقل کالا‌های صادراتی از طریق ریلی کمتر تمام می‌شود. همچنین مشکلات تخلیه و بارگیری در مرز و مشکلات بازرسی‌ها و... را ندارد که به طور قطع می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ما و افغانستان باشد. سیادت گفت: امیدوارم بتوانیم راه آهن خواف- هرات را به راه آهن سراسری افغانستان اتصال دهیم، زیرا تحقق این مسئله انتقال کالا‌های صادرات ایران را به افغانستان و سایر کشور‌های منطقه تسهیل می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->